Feedback, dat gun je toch iedereen?

“Nou ben ik er klaar mee, dit MOET echt anders.“
“Euh….”

Lekker staaltje feedback 

FEEDBACK ONTVANGEN

Commentaar, feedback, kritiek, tips. Allemaal vast heel bruikbaar en oh wat kunnen we er soms last van hebben als we het krijgen.

Weer heb je het niet goed gedaan. “Is er dan nooit iets goed?”
Wellicht denk je ook: “Waar bemoei jij je eigenlijk mee?”

Misschien herken jij ook wel dat feedback de ene keer veel makkelijker ontvangen wordt dan een andere keer. Regelmatig ontstaat er toch ook weerstand bij feedback geven en ontvangen.

Hoe komt dat nou eigenlijk en hoe neem je leiderschap over je eigen communicatie?
Daar lees je in dit blog alles over.

FEEDBACK GEVEN

  • Hoe geef je op een goede manier feedback? Ontspannen én toch duidelijk.
  • Wanneer is de ander bereid om naar jou te luisteren?
  • Hoe zorg je ervoor dat die ander ook daadwerkelijk iets met jouw tips of feedback kan?

Duidelijke en zinvolle feedback geef je in drie stappen:

Stap 1: Benoem eerst iets dat je specifiek goed vindt.

(Sandwich stap 1: Je begint met het broodje)

“Huh? Hoezo?” zul je misschien denken. “Ik wil toch juist vertellen wat niet goed gaat?”
Ja, dat is ook zeker wat je gaat doen. Er is alleen nog iets nodig vooraf.

Als je wilt dat de ander ook daadwerkelijk iets met jouw feedback gaat doen heb je eerst te zorgen dat de ander ook bereid is om te luisteren.

Leren en veranderen is stemmingsafhankelijk.

Als je in een fijne, positieve stemming bent leer je veel makkelijker en ben je ook sneller bereid om dingen aan te nemen en te veranderen. In een positieve stemming kun je dus ook veel beter feedback en tips ontvangen.

Zorg voor positief contact
Wil je dat er iets met jouw feedback gedaan wordt, zorg dan dat je echt contact hebt met die ander. Dat je beiden in een juiste stemming zit.
Hier zit vaak al een uitdaging. Als er irritatie is over iets dat een ander doet of niet doet, dan is de kans groot dat we kritiek geven in plaats van feedback.
De kans dat jouw boodschap niet overkomt en er niets mee gedaan wordt is heel groot, omdat er geen positief contact is en regelmatig wordt de boodschap dan juist als aanval ervaren.

Begin het gesprek dus met eerst positieve aspecten. Wat gaat al wèl goed?
Sta stil bij wat je positief vindt aan die ander. Benoem dit en zorg voor positieve stemming bij jezelf én bij die ander. (en ja…. Er moet dus eerst iets bij jou gebeuren i.pv. bij die ander 😉

Stap 2: Feedback, wat zou die ander kunnen veranderen?

(Sandwich stap 2: nu komt het beleg op het broodje)

Benoem specifiek wat je bedoelt. Iets dat zintuigelijk waarneembaar is. Wat zou er volgens jou beter kunnen? Wat precies zou je anders willen? Welke verandering gun je die ander?

Maak het tastbaar. Benoem wat de ander anders kan doen qua gedrag. Geef feedback op wat iemand doet, niet op wie iemand is.

Het grote voordeel van specifiek benoemen wat je bedoeld is dat het heel tastbaar is. Er is geen twijfel mogelijk over waar jullie het over hebben.

Stap 3: Rond af met iets positiefs.

(Sandwich stap 3: broodje)

Benoem waar je over het algemeen genomen tevreden over bent.
Door positief af te sluiten zorg je ook dat je het gesprek weer positief afrondt.
De ander voelt zich gezien en gehoord en kan makkelijker daadwerkelijk met jouw tip groeien.

Kort samengevat:

  1. Begin met wat je (wel) goed vindt en benoem dat zo specifiek mogelijk. Zintuiglijk waarneembaar. (Broodje)
  2. Geef aan wat VOLGENS JOU zou kunnen worden verbeterd, ook zo specifiek mogelijk in concrete nuttige tips. Gericht op gedragsniveau, zodat de ontvanger het concreet kan gebruiken. (Beleg)
  3. Sluit positief af! (Broodje)

Heel veel succes! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

En mocht je nou het idee hebben dat het geven van feedback op deze manier vooral over jou gaat ….. dat klopt.
Jij bent namelijk de enige die invloed heeft op het geheel. De ander is hier mogelijk helemaal niet mee bezig. Jij bepaalt de structuur van het gesprek en jij hebt invloed op het resultaat.

Nou… als je dan toch graag wilt dat er iets gaat veranderen, dan is het fijn als het positief uitpakt toch?

En last but nog least….
Wellicht begrijp je nu ook beter hoe het komt dat je de ene keer beter feedback kunt ontvangen dan de andere keer. Dat heeft namelijk ook te maken met jouw stemming en met de manier waarop de ander feedback geeft.

 

Veel succes én plezier met geven van feedback, samen groeien in persoonlijke én professioneel leiderschap  is het leukste dat er is! Daar gaan ook al onze trainingen over.

Nieuwsgierig wat we voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op, we maken graag tijd voor je.

Inspirerende groet,
Sabine

En bij deze nog even een checklist, handig als geheugensteuntje.

 

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search