Doe je mee… we gaan Flexstretchen!

 

 

Doe je mee… we gaan Flexstretchen 🤩

Het nieuwe Flexwerken voor brein en lichaam!

Letterlijk en figuurlijk meebewegen in deze tijd.

#Flexstretchen#

Zo ben ik het gaan noemen, zo voelt het voor mij.

Flexibel omgaan met de nieuwe situatie betekent voor mij ook stretchen.

Controle loslaten…

De eerste weken was ik even lam geslagen; vooral onder de indruk van wat er allemaal gaande was. Maar ook zoekende; hoe kan en wil ik met deze situatie omgaan..

 

Een ding stond meteen vast, ik wil in beweging blijven ook al zitten de sport faciliteiten dicht!

Door te bewegen houd ik me lichamelijk en mentaal fit, ben ik beter in balans en dat kan ik nu zeker gebruiken.

 

In het oude normaal had ik een vast sportritme opgebouwd met hardlopen en een paar keer per week naar de sportschool.

En dan ineens… ligt alles op z’n kont  😳

 

Gelukkig zit ik bij een sportschool die goed kan flexstretchen en in een mum van tijd online lessen klaar had staan. Superfijn die mensen om me heen die me blijven inspireren!

Het helpt mij enorm om het sport/ beweeg ritme vast te houden, opnieuw een patroon te ontwikkelen.

Tegelijk hoor ik ook hele andere geluiden om me heen. Mensen die zich niet kunnen aanzetten om thuis te sporten. Waarbij het niet lukt om in een ritme te komen, het nog niet zo makkelijk vinden om zichzelf in beweging te zetten zonder bv een groep.

Besef dat je brein je dan flink loopt te saboteren want die is nl liever lui dan moe! 😏

Grotendeels worden we gestuurd door ons onbewuste brein en die houdt niet van verandering. Wil je een nieuwe gewoonte ontwikkelen, dan heb je daarin bewust een keuze te maken en jezelf daarin ook regelmatig toe te spreken zodat je je helpt herinneren wat belangrijk voor je is!

 

Flexstretchen it is 🙌

 

Een nieuwe tijd + Het nieuwe anders = een nieuw woord

 

Wanneer bewegen/ sporten in deze flexstretch tijd nog niet zo makkelijk voor je is, gaan de volgende tips je helpen:

  • Je brein heeft het meest baat bij een ritme, een patroon zodat het op een gegeven moment geen kwestie is van wilskracht maar een gewoonte. Plan dus elke week jouw sport/ beweeg momenten op vaste dagen/ tijden. Zodat je er minder over na hoeft te denken, je gaat gewoon, het zit in je systeem. Neem die eerste kleine stap; pak je agenda en plan je beweeg/ sport moment in  📆

 

  • Bewegen op de nuchtere maag levert veel energie op! En denk je; ik moet toch eerst wat eten anders val ik om..  Een lege maag is wat anders dan een lege motor. Je lichaam heeft een enorme capaciteit om energie op te slaan in vetweefsel, spieren en lever! In de avond en nacht word je avondmaaltijd verteerd en de energie wordt in bovengenoemde organen opgeslagen. Nuchter bewegen stimuleert de aanmaak van je energiecentrales in je lichaamscellen. In je spiermassa maak je energie en hoe meer spiermassa, hoe meer energiecellen je gaat aanmaken die vrijkomen. En nog een bijkomend voordeel is dat je meer vet verbrandt! Als je leef en gezondheidsomstandigheden het toelaten kun je bv ’s morgens al een yogales doen vlak na het opstaan of een ochtendwandeling maken of tig keer de trap op en af enz. En daarna genieten van je ontbijt.

 

  • Krachttraining wordt de laatste jaren weer populairder. Doordat je meer spiermassa aanmaakt blijft je insuline laag en testosteron en groeihormoon hoog en je breekt adrenaline af! Allemaal hormonen die je door krachttraining kunt beïnvloeden en die zorgen voor een betere gezondheid, stofwisseling en energiebalans! Je hoeft echt niet enorm in de weer te gaan met allerlei gewichten, je kunt ook je eigen lichaamsgewicht gebruiken 💪 Kijk wat voor jou hierin mogelijk is; 20 à 30 minuten, twee keer per week is al winst. Vrouwen in de overgang helpt het spierafbraak tegen te gaan en o.a. de kans op opvliegers te verkleinen.

 

  • Wanneer je een kantoorbaan/zittend beroep hebt, zorg dan dat je elk uur even van je plek gaat om wat te bewegen (lunges/ squats/ push up). Voor je het weet doen je collega’s vrolijk mee. Wist je dat door veel zitten je zitvlak ook echt groter wordt….  Dus zet de printer op een andere verdieping of verder weg van je werkplek. Neem de trap, pak de fiets, ga wandelen in je lunchtijd. Zoek dat beetje extra beweging op! 💃🕺🧘🏻‍♀️🚴‍♀️

 

Flexstretch!!

Het is fijn om te ervaren dat na een drukke werkdag zowel je brein als je lichaam in beweging is gezet.

 

Wil je meer tips of inspiratie dan help ik je graag 🍀

 

Energieke groet,
Marga

Intern Coördinator op De Trainingsboerderij
en Hormooncoach

 

 

 

 

 

Recente berichten

Leave a Comment

Begin met typen en druk op 'Enter' om te zoeken