‘Leg het nou eens naast je neer!’
‘Je moet het niet zo zwart/wit zien!
Je laat het te dichtbij komen! Je moet er niet als een berg tegenop zien!’

Zomaar wat opmerkingen die mensen weleens tegen een ander zeggen als het even niet zo lekker loopt. Ken je dit soort opmerkingen? Misschien zeg je het ook weleens tegen jezelf.
Goedbedoelde opmerkingen, maar euh….. hoe doe je dat dan? Zeggen ze dat er ook bij?
Hoe mooi zou het zijn als je dit werkelijk zou kunnen? Als je jezelf hierin zou kunnen sturen of anderen, bijvoorbeeld kinderen, hiermee kunt helpen?

Zelf heb ik deze manier van werken regelmatig gebruikt als een van onze kinderen een nachtmerrie had en niet meer durfde te slapen. Volledig in paniek waren omdat de nachtmerrie nog zo duidelijk aanwezig was.
By by nachtrust. Jouw kind gaat niet meer slapen en jij dus ook niet.

Na het werken met onderstaande was de onrust weg, was de wereld eigenlijk een stukje lichter geworden. De nachtmerrie anders ingekleurd en vol vertrouwen konden we weer slapen. Ons kind en ook ik. Heerlijk voor allebei. 🙂

En ook bij mezelf pas ik het regelmatig toe. Als er iets speelt waar ik toch wat onrustig van wordt, zenuwachtig voor ben, als ik, zeg maar, ergens tegenop zie.
Benieuwd naar hoe je dit op een simpele en effectieve manier doet?
Als het bij mij en bij onze kinderen werkt, zou het dan kunnen zijn dat dit ook bij jou, op scholen en in andere situaties zou kunnen?

Welkom in de wereld van Submodaliteiten

Submodaliteiten: een van m’n favoriete NLP onderwerpen.

We maken voortdurend beelden, van herinneringen en van de toekomst. Dit doen we onbewust. De manier waarop we deze beelden opslaan hebben invloed op onze stemming.
Wanneer je je bewust wordt van dit proces heb je ook de mogelijkheid om hier zelf iets in te veranderen. Je verandert de structuur van de beelden, de manier van opslaan. Uiteraard veranderd er niets aan de ervaring zelf.
En belangrijk om te weten: iedereen geeft beelden op een andere, eigen manier aan zichzelf weer.

Hoe werkt het?

Een kleine oefening om te ervaren hoe jij dit doet:

Denk aan iets dat je leuk vindt.
Welk beeld heb je hier van?
Waar staat dit beeld? Recht voor je, iets naar links, naar rechts, boven of beneden? Of misschien zelfs wel helemaal om je heen?
Is het beeld in kleur of zwart/wit? Helder of dof? Staat het dichtbij of ver weg?

Denk nu eens aan iets dat je niet zo leuk vindt en waar je graag een lichter gevoel over wilt hebben.
Waar staat dit beeld? Is het zwart/wit of kleur? Dof of helder? Staat het ver weg of dichtbij?

Verander iets in dit beeld.
Plaats het bijvoorbeeld verder weg. Maak het beeld kleiner. Verander het van kleur naar zwart/wit of van zwart/wit naar kleur, maak het helderder of doffer. Plaats het op een andere locatie.

Verander steeds één ding en merk op wat het met jouw gevoel doet. Voelt het beter? Fijn! Hou het beeld zoals je het veranderd hebt.
Wordt het gevoel zwaarder? Verander het weer terug. Maak het beeld zo, zoals jij het het prettigst vindt en merk op hoe ook jouw stemming veranderd is nu je terugdenkt aan dat wat je niet zo leuk vond.
Goed op te weten: Bij de meeste mensen werkt het ophalen en veranderen van beelden makkelijker als ze hun ogen sluiten.

Werken met submodaliteiten werkt heel krachtig om stemmingen positief te beïnvloeden. Bij jezelf én bij anderen.

Komt iets te dichtbij? Plaats het verder weg.
Zie je het zwart/wit? Maak het kleuriger
Is het te groot? Maak het kleiner.

Meer weten over NLP?

Lees hier meer over NLP of kom naar onze gratis informatieavond.

Veel plezier met het spelen met beelden!
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat je het als reactie hieronder weten?

Kleurige groet,
Sabine

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.