Gezond en fit worden door thuis werken

 

Ben je ook thuis aan het werk?

En hoe gaat dat… zit je aan de keukentafel met een kleine laptop tussen speelgoed of heb je een ruimte waar je in alle rust kunt werken?

Ik merk aan mezelf dat het nog niet altijd even makkelijk is met kinderen om me heen waardoor ik eerder geneigd ben om ’s avonds te gaan werken. Met als gevolg dat werk en vrije tijd door elkaar gaan lopen.

Zo heb ik afgelopen maand ervaren dat anders dan ‘normaal’ me uit balans brengt..

Ik voel me veel beter wanneer ik overdag actief en productief bezig ben.
Daarom ga ik omdenken:
Ik zorg dat ik fit en gezond blijf en daardoor ook productief en gefocust!

Allereerst geen gelanterfanter meer zo ’s morgens vroeg!
Een nieuw en duidelijker ritme. Het geeft me houvast, ja zelfs pubers komen in actie 😉

Hup eruit en direct in beweging door een flinke wandeling of yogales.
Heerlijk, het geeft me energie en bewegen voor het ontbijt zorgt ook nog eens voor extra vetverbranding!

Er ontstaat een nieuw anders.

Verder heb ik met mezelf afgesproken om na het avondeten niet meer te werken en achter de laptop te kruipen.
Voor het slapen is er nu rust en ontspanning zodat melatonine, het slaaphormoon, geactiveerd wordt!
Om fit en gezond te blijven is slaap een belangrijke schakel.
Hoe zorg jij goed voor jezelf in deze tijd?

 

Wil je meer hormoonfeitjes over melatonine… lees dan verder

 

Melatonine (slaaphormoon) en schermpjes?

Melatonine zorgt voor in slaap komen, de diepte van je slaap en het doorslapen.

Wanneer je de hele avond achter een laptop of op je mobiel zit, zendt het (blauwe) licht van mobiel en laptop dit licht door via je oogzenuw naar de pijnappelklier in de hersenen.

Dit licht zorgt ervoor dat er vrijwel geen melatonine wordt aangemaakt. Terwijl voor onze slaap het fijn is dat het melatonine level hoog is.

Er zijn middelen zoals een blauwe filter op bv je laptop plaatsen die helpend zijn. Alleen je brein heeft nog steeds een overload aan prikkels, je bent hard aan het werk waardoor je cortisol level hoog blijft. Je staat als het ware nog steeds “aan”.  Wat nou niet echt bevorderlijk is voor een rustige slaap!

Het is echt beter om schermpjes 1,5 uur voordat je gaat slapen uit te zetten en daarvoor in de plaats de rust en ontspanning zoekt die bij jou past.

Melatonine is een van de belangrijkste antioxidanten die je lichaam zelf aanmaakt!

Antioxidanten beschermen weefsels en cellen tegen schadelijke stoffen en dus ook nu in deze tijd heel belangrijk.

Om melatonine aan te maken heeft je lichaam serotonine nodig.

Serotonine kun je goed uit voeding halen (bv kikkererwten, bananen, bruine rijst, sesam en pompoen zaden en een stukje pure chocola met minstens 70% cacao.

Daglicht (zon) helpt ook bij de aanmaak van serotonine!

Kortom een goed dag en nachtritme, voldoende zonlicht en voeding helpen je om beter te slapen en gezond en fit te blijven!

 

En ik kan het weten want ik slaap inmiddels weer als een roosje 😉

Gezonde groet Marga

 

 

Recente berichten

Leave a Comment

Begin met typen en druk op 'Enter' om te zoeken